Å formidle noe handler om å selge noe.
Enten det er en følelse, et budskap eller et produkt. For det å selge er jo nettopp å skape et behov eller en tro.
Mange spør seg selv, eller noen de ser opp til som driver med salg, om de kan selge hva som helst?
Svaret på det er, nei, og grunnen til det er vanskelig og enkelt på samme gang.
Å formidle noe er vanskelig fordi du må virkelig tro på noe, det innebærer at du må kunne sakene dine. Deretter er det enkelt fordi du formidler helt på ekte – fra hjertet.
I en verden der mye av det vi kommuniserer er tekstuelt, altså gjennom telefon, tegn, korte bilder eller lyd, er det viktig å huske på noe mange glemmer.
Mellom 70-90 prosent, andelen er noe omdiskutert, av all kommunikasjon vi gjør, er non-verbal. Det vil si, det du sier med øyne, kroppsspråk og uttrykk avgjør i veldig stor grad hva og hvordan mottaker oppfatter budskapet ditt. Det har du sikkert merket på hjemmebane i diskusjon med mann eller kone.
Det er først når du selv tror på det og vet hva som ligger bak, at det lønner seg. Når hele du, også non-verbalt, tror på det. Se bare på bonden. Han vet hva det betyr at kornet endelig står i butikken ferdig pakket. Han kan selge det med hele seg.
Kunsten å formidle det
Det finnes nok av eksempler på eksperter som slett ikke formidler på en måte som gjør at man blir overbevist. Samtidig finnes det nok av eksempler andre veien, på mennesker med ingen forutsetning for å drive med formidling som likevel overbeviser svært mange.
Det er da det begynner å bli gøy!
Som journalist og mangeårig markedssjef og kommunikasjonsansvarlig, vet jeg godt at noe er selvsagt medfødt, men en hel del er også tillært. Hva betyr det for deg? Det betyr at du også kan lære deg! Enten det er å holde et foredrag for hundrevis av mennesker, stå i ruta og lage engasjerende innhold på sosiale medier, eller bare plukke opp en kald telefon til en kunde du burde ringt for lengst.
Noen ganger er veien også målet.
Finn det som engasjerer deg
Jeg underviser hvert år på Universitetet i Innlandet, og mine studenter spør ofte hvordan de skal finne på saker, skape gode overskrifter eller bare få seeren eller lytteren engasjert.
Svaret er at man må begynne med seg selv, helt enkelt. Alle har noe de er interessert i, et fagfelt, en hobby, helse, fjell, klima. Skap innhold fra det ståstedet du har, med dine forutsetninger, for fra der vil du i alle fall være overbevisende i formidlingen din.
Ingen vil spørre om du er sponset, betalt eller kjøpt, og da har du lykkes.
Kunsten å formidle kan læres til alle, og trenger du et kurs i hvordan du skal få det til, da tar du kontakt
Jeg hjelper bedrifter og enkeltpersoner med alt fra markedsføring, idetørke, innholdsproduksjon og kommunikasjon.
I noen tilfeller jobber jeg også med kundene over tid og fungerer som en sparringspartner både når det gjelder saker, pitcher inn til media og også krisekommunikasjon.