LILLEHAMMER, Det hagler premier til ysterier og osteproduserter i Innlandet for tiden. Aldri før har ost vært så populært som nå, hverken i Innlandet eller landet forøvrig.
Vi lever midt i et ostehistorisk høydepunkt, og for Innlandet sin del både ystes det og premieres det for ostene som produserer her.
Nylig vant for eksempel Eggen Gardsysteri Super-Gull for sin Fjellblå i Oste-VM, og Snertingdal Ysteri det samme for sin Blå Viking.
– Utrolig moro, sier Torill Sogn Haug, som driver Snertingdal Ysteri.
Og det stopper ikke der. Gjennom hele Gudbrandsdalen har det siden tidenes morgen vært fokus på ost, og flere har også fått priser tidligere: Ystelyst Håndverksysteri, Skimaker’n og Budeia og Heidal Ysteri, for å nevne noen.
Tar tid å lage
Og det er bra det blir premiert for både godt arbeid og gode oster. Det tar tid å lage god blåmugg.
– Selve produksjonen av osten tar 14 timer, men så skal den saltes, tørkes, hulles, dyrkes i riktig temperatur, flyttes og modnes, sier hun.
– Vår Blå Viking har hele tiden ligget rett under Super-Gull-premieringen, vi vet jo at den er god, men dette er stas!
Oste-VM, eller World Cheese Awards, er verdens største arrangement kun for ost. Det er som ostens Oscar, eller filmfestival om du vil. Også for Eggen Gardsysteri, som fikk Super-Gull også, har slikt betydning.
– Helt perfekt, og ikke minst utrolig viktig for videre markedsføring av vår Fjellblå, sier Marius Eggen.
Mange vil lage ost
Og det herjer en ostebølge over det ganske land. I dag har Norge rundt 190-200 gårds- og håndverksysterier, mot så og si ingen på 80, tidlig 90-tallet.
I tillegg kommer de store industrimeieriene, som ifølge Tine selv oppgir å være 30 meierier per 2022. I tillegg til det igjen kommer andre osteaktører, som Q-meierier, Rørosmeieriet og Synnøve Finden for å nevne noen.
Totalt snakker vi rundt 220-250 osteproduserende enheter i Norge.
Og Innlandet er intet unntak. Anslagsvis har vi her minst 15-25 aktive gårds- og håndverksysterier.
Lønnsomhet i ysterier
En av de som kjenner osteprodusentene i Innlandet godt, er Fossekall sin egen Kjetil Veen. Over flere år har han, med flere i bedriften, hjulpet ysterier med merkevarebygging og økonomi.
Han peker på noen helt åpenbare utfordringer som stort sett er felles for dem alle.
– Det er utrolig givende å jobbe med så mange dyktige folk i ysteriene. Produktene som leveres er av svært høy kvalitet, og de klarer å utvikle dem med særegenhet som skiller seg fra konkurrentene. Det er veldig givende å bidra inn i bedriftene både for å bygge merkevarene enda sterkere, og for å sikre økonomisk robusthet, sier han. Det er der veksten vil ligge!
Likevel – det å skape lønnsomhet med så mange yster og gode oster i drift, er ingen selvfølgelighet. Her ser Veen tydelig hvor den største jobben ligger.
– Det å gjøre en god jobb med produktkalkyler er en forutsetning for å lykkes over tid, sier han.



