Glass Buildings

Webside - den digitale kunden

Har du brukt mye tid og penger på å freshe opp websidene uten at det ser ut til å gi noen effekt? Med noen enkle grep kan du gjøre den digitale kundereisen veldig mye bedre.

Websiden din kan være ditt beste verktøy eller en hemsko. I dag er den digitale kunden vant til raske informasjonssøk og man er vant til å svipe for å finne noe som er bedre. Det dukker opp annonser i sosiale medier, og ved et Google-søk gidder man ikke lete mer enn på første resultatside. 

 

Klikke eller svipe

Innholdet på websiden skal først og fremst gi informasjon. De som kommer til din webside har sannsynligvis søkt etter noe spesifikt på Google eller funnet et innlegg i sosiale medier de fant interessant. Da er det utrolig viktig at de raskt finner mer informasjon om det de søker etter og en sømløs måte å kjøpe eller bestille på. Dersom de blir møtt av ulike artikler og mye informasjon om for dem irrelevante ting, vil de raskt sveipe videre til konkurrenten. 

Oppnå synlighet i søkeresultatet uten å betale for klikk eller visninger

Det er synligheten din på sosiale medier og synlighet eller ranking på søkemotorenes resultatsider som avgjør hvor mange som besøker websiden din. Du kan betale for synlighet ved å bruke annonser, men hovedandelen av trafikken ledes inn på det organiske søket, de plasseringene som ligger under Google-annonsene. Det er mange som konkurrerer om disse plassene, derfor er det viktig å kunne litt om hvordan du har større sjanser for at kundene stopper opp og klikker seg inn på nettopp din webside.

 

Søkemotoroptimalisering handler om å overbevise søkemotorene om at dine websider er de mest relevante for brukere som søker informasjon om et produkt eller en tjeneste du tilbyr.

Optimaliser brukervennligheten på websiden og oppnå flere salg eller henvendelser

Hvis brukeren allerede har gjort et Google-søk om overnatting og aktiviteter til fjells i påsken, er han mest sannsynlig allerede i kjøpsmodus, og dermed er det viktig at det oppleves sømløst å finne relevant informasjon og booke et opphold. For å få brukeren til å fortsette å lese eller gjennomføre kjøp må du ha en overskrift som fanger oppmerksomheten. Legg vekt på hvilke fordeler produktet eller tjenesten din vil gi brukeren.

Tenk på hvilke personas du henvender deg til, det kan være ulike mottakere av de ulike tilbudene eller aktivitetene du publiserer. Bruk tekst som tydelig kommuniserer det du tilbyr og hvorfor brukeren skal handle. Få frem hva som er unikt og spesielt med ditt produkt eller tjeneste, og trygg brukeren på at du er til å stole på og ivaretar deres behov.

Den digitale kundereisen

I kundereisen er ikke kvalitetsinnhold nødvendigvis en visuelt flott webside, men innhold som treffer brukeren og genererer handling eller kjøp. Dersom dere har hatt et innlegg på Facebook om tilbud på aktiviteter for store og små i påsken er det viktig at det er dette de får informasjon om og kan booke når de klikker seg inn. Hvis han kommer inn på en side som har artikler, generell info og andre tilbud, vil brukeren raskt miste interessen og svipe seg videre til neste leverandør.

Noe som kan gjøre hele forskjellen for kundeopplevelsen er hvordan brukeren kan utføre ønsket handling. En godt synlig og designet «Call to action» knapp med tydelig budskap om hva som skjer når de klikker kan lønne seg. Tenk gjerne over hvilke personas du henvender deg til her også, samt hva som vil gjøre at han ønsker å klikke i stedet for å svipe.

Dersom du tenker deg at hele prosessen er en kundereise, så skal du tiltrekke oppmerksomhet fra en fremmed, til at samme kunde blir din beste ambassadør basert på sin kundeopplevelse. Da er det viktig å tenke på at du skal levere på alle trinn fra synlighet, informasjon, innhold, kjøp, opplevelse til at kunden faktisk er en kunde selv etter at han har kjøpt.

Av: Sissel Rogne, digital forretningsutvikler i Fossekall AS.

  • Fossekall på Facebook
  • Fossekall på Linkedin

© FOSSEKALL

Snekkervegen 4, 2619 Lillehammer - 400 500 99 - Org.nr. 948 734 028