• Sissel Breda Rogne - Digital forretningsutvikler i Fossekall

LinkedIn for bedrifter - hvorfor det?

Bør bedriften din ha en side på LinkedIn? I så fall, hva slags innhold bør postes? Er LinkedIn egentlig for bedrifter, eller bare for privatpersoner på jobbsøk?

AV SISSEL BREDA ROGNE I 29. SEPTEMBER 2021


Hvem er LinkedIn for

LinkedIn er en kanal for karriere og arbeidsliv. Over 1 million norske brukere har lagt inn sin digitale CV, og bruker LinkedIn til nettverksbygging, faglig diskusjon, jobbsøk, og til å holde seg opptatt på bransjeoppdateringer.


I tillegg har mange bedrifter en side på LinkedIn, hvor man kan knytte seg opp til sine ansatte, gi oppdateringer på hva som skjer i bedriften og hvordan dere jobber, og selvfølgelig være synlig for nåværende og potensielle kunder og samarbeidspartnere eller tiltrekke nye ansatte.


Hvordan jobbe smart på LinkedIn

På LinkedIn er det mulig å nå ut til et stort publikum, være aktuell og skape engasjement omkring bedriften. Det viktigste er å profilere bedriften og de ansatte, og ha en plan for hva slags innhold dere skal poste, og hvor ofte.


Godt innhold kan være:

  • Beskrivelse av bedriften (hvilke tjenester/produkter leverer dere, hvor holder dere til, kontaktinformasjon osv.)

  • Presentasjon av ansatte (linke til deres profiler, poste introduksjon om nye ansatte, om prosjekter de har osv.)

  • Legg ut innlegg og oppdateringer fra bedriften når dere har noe å fortelle, har nådd mål, fått nye oppdrag osv.

  • Promoter innhold fra egen webside (artikler, nyheter osv.)

  • Promoter saker andre har skrevet om bedriften.

  • Promotere ledige stillinger i bedriften.

  • Link til websiden deres (og sørg for at den er oppdatert)


Stolthet for jobben

Noe av det viktigste dere kan gjøre, er å engasjere de ansatte og få de til å ha lyst til å dele innholdet fra bedriften videre. Ansatte og kollegaer kan fungere som ambassadører for bedriften ved å dele innhold og delta i diskusjoner. Dette fører til økt spredning og bedre synlighet. Det kan derfor være lurt å ha dette i bakhodet når man jobber med å produsere innhold som de ansatte stolt kan dele og vise frem.


Hva kan de ansatte gjøre

  • Dele og like innlegg som bedriften legger ut på bedriftsprofilen.

  • Legge ut egne innlegg med høydepunkter fra arbeidshverdagen.

  • Dele innhold fra nettsiden.


Er det mye som skjer i din bedrift som dere ikke får vist frem? Har dere dyktige ansatte som burde presenteres? Det er lurt å lage en strategi for digital synlighet og en innholdsplan for sosiale medier.


Er det travelt hos dere, eller syns du det er vanskelig å vite hvordan dere skal jobbe med sosiale medier? Vi hjelper dere gjerne. Kontakt oss



20 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle