Sissel Breda Rogne - Digital forretningsutvikler i Fossekall
LinkedIn for bedrifter - hvorfor det?
Bør bedriften din ha en side på LinkedIn? I så fall, hva slags innhold bør postes? Er LinkedIn egentlig for bedrifter, eller bare for privatpersoner på jobbsøk?

AV SISSEL BREDA ROGNE I 29. SEPTEMBER 2021
Hvem er LinkedIn for
LinkedIn er en kanal for karriere og arbeidsliv. Over 1 million norske brukere har lagt inn sin digitale CV, og bruker LinkedIn til nettverksbygging, faglig diskusjon, jobbsøk, og til å holde seg opptatt på bransjeoppdateringer.
I tillegg har mange bedrifter en side på LinkedIn, hvor man kan knytte seg opp til sine ansatte, gi oppdateringer på hva som skjer i bedriften og hvordan dere jobber, og selvfølgelig være synlig for nåværende og potensielle kunder og samarbeidspartnere eller tiltrekke nye ansatte.
Hvordan jobbe smart på LinkedIn
På LinkedIn er det mulig å nå ut til et stort publikum, være aktuell og skape engasjement omkring bedriften. Det viktigste er å profilere bedriften og de ansatte, og ha en plan for hva slags innhold dere skal poste, og hvor ofte.
Godt innhold kan være:
Beskrivelse av bedriften (hvilke tjenester/produkter leverer dere, hvor holder dere til, kontaktinformasjon osv.)
Presentasjon av ansatte (linke til deres profiler, poste introduksjon om nye ansatte, om prosjekter de har osv.)
Legg ut innlegg og oppdateringer fra bedriften når dere har noe å fortelle, har nådd mål, fått nye oppdrag osv.
Promoter innhold fra egen webside (artikler, nyheter osv.)
Promoter saker andre har skrevet om bedriften.
Promotere ledige stillinger i bedriften.
Link til websiden deres (og sørg for at den er oppdatert)
Stolthet for jobben
Noe av det viktigste dere kan gjøre, er å engasjere de ansatte og få de til å ha lyst til å dele innholdet fra bedriften videre. Ansatte og kollegaer kan fungere som ambassadører for bedriften ved å dele innhold og delta i diskusjoner. Dette fører til økt spredning og bedre synlighet. Det kan derfor være lurt å ha dette i bakhodet når man jobber med å produsere innhold som de ansatte stolt kan dele og vise frem.
Hva kan de ansatte gjøre
Dele og like innlegg som bedriften legger ut på bedriftsprofilen.
Legge ut egne innlegg med høydepunkter fra arbeidshverdagen.
Dele innhold fra nettsiden.
Er det mye som skjer i din bedrift som dere ikke får vist frem? Har dere dyktige ansatte som burde presenteres? Det er lurt å lage en strategi for digital synlighet og en innholdsplan for sosiale medier.
Er det travelt hos dere, eller syns du det er vanskelig å vite hvordan dere skal jobbe med sosiale medier? Vi hjelper dere gjerne. Kontakt oss