Sissel Breda Rogne - Digital forretningsutvikler i Fossekall
Hvordan håndterer bedriften din sosiale medier?
Blir det litt tilfeldig hva som postes på sosiale medier? Har dere tid til å oppdatere hjemmesiden? Syns du det er vanskelig å vite hvilke plattformer bedriften bør være på?

AV SISSEL BREDA ROGNE I 13.OKTOBER 2021
Det er noen spørsmål du bør stille deg når det kommer til trender og kanalvalg.
Hvem er kundene dine?
Hvem er dine potensielle kunder?
Hvilke medier bruker de?
Litt statistikk
74% av befolkningen over 30 år bruker Facebook daglig, og ser vi på de under 30 år, så er andelen på hele 86%. Målinger fra 1. kvartal 2021 viser at 3 464 000 nordmenn har en Facebook profil, og 2 609 000 har en Instagram profil. Det vi kan trekke ut av det, er at det er mulig å nå ut til veldig mange ved å være til stede på disse plattformene.
Enorm økning i mediebruk
Digitaliseringen har ikke bare endret medievanene våre, men også økt folks samlede daglige mediebruk med hele to timer daglig de siste ti årene – fra seks timer til over åtte timer daglig. Dette forteller oss hvor viktig de digitale mediene er blitt for vårt daglige liv.
Sosiale medier er i endring
I 2021 kan vi se at tidsbegrenset innhold blir enda mer populært, videoinnhold vil dominere, innholdet bli mer brukergenerert og sosiale medier er i endring. Særlig Tik Tok er av de raskest voksende. Digitale spill ligger på tredjeplass når det gjelder tidsbruk på ulike medier, og her er det mange mulighetsrom. To måter å utnytte denne kunnskapen på, er å vurdere markedsføring via spillkanaler, på Youtube eller i spill, og ta i bruk gamification i markedsstrategien. Eksempler på gamification kan være: belønning, poeng, rankings og konkurranser. Ved å ta i bruk dette, vil du kunne tiltrekke deg nye kunder, og målgruppen din opplever bedriften på en ny og spennende måte.
Tilstedeværelse i sosiale medier og digital samhandling er viktigere enn noen gang, og det er viktig å ta noen avgjørelser på hvor bedriften skal være synlig og hva som skal kommuniseres.
Innholdsplan
Lag et årshjul der dere definerer kommende aktiviteter i bedriften, etter sesong, temaer, m.m. Deretter er det enklere å planlegge markedsaktiviteter på sosiale medier ved å lage en innholdsplan. Innholdsplanen bør si noe om hva dere skal gjøre, når dere planlegger å gjøre det, hvem dere ønsker å nå og hvem som har ansvarlig for å gjennomføre de ulike aktivitetene.
Hvordan lykkes med sosiale medier som virkemiddel
Den digitale kommunikasjonen bør forankres i bedriftens strategi.
Det bør være samspill mellom sosiale medier, hjemmeside, nettbutikk og annen markedsføring.
Bli god på kundeservice i sosiale medier.
Vær tilgjengelig.
Tips
Et godt tips er å være personlig. Del øyeblikkene i hverdagen, vær ærlige og ekte, og slipp kundene inn bak fasaden. Dette skaper tillit, og gjør at dere skaper en tettere relasjon med kundene.
Har bedriften din en plan for å lykkes med digital kommunikasjon? Vi hjelper dere gjerne. Kontakt oss