7. DESEMBER

Tips for god innholdsmarkedsføring!

Innholdsmarkedsføring er en utmerket teknikk for å bygge en god relasjon med eksisterende kunder og hente inn nye. Poenget med innholdsmarkedsføring er å stimulere til lønnsom kundeadferd ved å produsere relevant og interessant innhold som er av verdi for dine kunder.

 

Ca 80% av alle potensielle kunder gjør research før de oppsøker en bedrift. Derfor er det lurt å være synlig med relevant og godt innhold.

Slik gjør du det – enkelt og greit!

Fokuser først på de to grunnleggende suksessfaktorer:

1) Innholdsmarkedsføringen kan ikke handle om deg.
Det må handle om noe som din kunde synes har verdi, dvs relevant innhold som kunden har behov for å få kunnskap om.

2) Du må levere kontinuerlig – dette er ikke et engangsstunt.


Hovedstikkordet er altså hvordan du produserer relevant og interessant INNHOLD for å tilføre kunden noe verdifullt, og er viktig for mange elementer relatert til dine målgrupper; Kundeservice, salg, merkevarebygging, relasjonsbygging, posisjonering, segmentering etc.

Bygg opp innholdet rundt disse knaggene:

a) Sett kundens behov først.
Det du sier må først og fremst ha verdi for kunden. Ikke for deg. Altså kan det ikke dreie seg om salg. La gjerne innholdet få et litt "redaksjonelt preg", - da blir innholdet mer nøytralt og bærer mindre preg av salg. Innholdsmarkedsføring blir effektivt når du kartlegger kundenes spørsmål til de ulike fasene i kundereisen – og lager innhold ut ifra det.

b) Del kunnskap og lær bort noe
Det er du som er ekspert på det du selger og det fagområdet du representerer. Bruk kunnskapen din til å vise hvorfor du er ekspert. Din erfaring, triks og tips er nyttig. Våg å snakke om andre ting enn pris og produkt (fordi det ofte får preg av salg). Du kan også dele kunnskap om andre ting selvsagt, hovedpoenget er at det stimulerer til positiv kundeadferd som er av verdi for din bedrift. 
 

c) Inspirer

Filosofien som må ligge til grunn for din innholdsmarkedsføring er at «hvis kunden ikke vil kjøpe noe skal han i hvert fall få noe». Med en ekte holdning omkring dette bygger du lojalitet og preferanse. En kunde vil aldri glemme deg om du engang hjalp han.

 

d) Legg en plan for hvor ofte du skal levere relevant innhold.

Som sagt, - dette er ikke noe engangsstunt. Relasjoner bygges over tid, og du må derfor levere noe relevant til den du vil ha relasjon med nettopp over tid.

© FOSSEKALL

Snekkervegen 4, 2619 Lillehammer - 400 500 99 - Org.nr. 948 734 028

  • Facebook - White Circle