16. DESEMBER

Svinaktig god svensk ribbe? Eller kanskje ikke?

Mange velger å legge de store dagligvareinnkjøpene for julen til svenskegrensa – og kjører en eller annen form for bil dit. Men billig for deg kan bli fort bli dyrt for miljøet. 

Dagens miljøtips handler om at du sparer miljøet for stor co2-belastning ved ikke å legge julehandelen til Sverige:

På en strekning fra Oslo til Svinesund (266 km tur-retur) legger du igjen ca 45 kilo co2 dersom du kjører en ny dieselbil med Euro6 -teknologi i noen kuldegrader.

Selv el-bil har et ikke ubetydelig co2-avtrykk – mellom 6 og 18 kilo avhengig av hva slags forurensingsfaktor som legges til grunn. (Selv om myndigheter regner disse som null-utslippsbiler, lades de over norsk strømnett på samme strømkilde som brukes i våre hus hvor det legges en co2-belastning til grunn).


For fossile biler fra rundt 2008 ser bildet mye verre ut. Hele 118 kg co2 er juleribba belagt med hvis du kjører den samme strekningen med en vanlig bensinbil, eller ca 135 kg co2 hvis du kjører dieselbil .

 

Norge har en målsetning om at nye personbiler i 2020 ikke skal overstige et gjennomsnitt på 85 g CO2/km. (Men selv da legger du igjen ca 19 kg co2 for juleribba).

 

Målinger viser at selv de nye bilene (eksempelvis Euro 6 teknologi) sliter med å overholde det produsenten lover, og at faktisk utslipp er noe helt annet utfra temperatur og kjøreforhold enn det produsenten oppgir.


Hvis du vil gjøre regnestykket helt enkelt men fortsatt relevant, kan du legge følgende tommelfinger-regel til grunn;
For fossile biler gjelder ca 100g co2 pr kjørte kilometer. 10 mil er 10 kg co2. For el-bil er det mellom 3 og 10 gram pr km (avhengig av forurensingsfaktor nordisk mix eller eu-mix).


Vi håper at den lokale juleribben vil smake deg ekstra godt i år 😊. God jul!

© FOSSEKALL

Snekkervegen 4, 2619 Lillehammer - 400 500 99 - Org.nr. 948 734 028

  • Facebook - White Circle