7. DESEMBER

Guide Michelin - et stjerneeksempel fra tidenes morgen på god innholdsmarkedsføring!

Vi har noe å lære av gamledager. Om du ennå ikke har fått helt dreisen på innholdsmarkedsføringen, la deg inspirere av dette gamle, men akk så gode eksempelet - Michelin Guiden
(Guide Michelin). 

Den første guiden kom allerede i år 1900 etter initiativ fra dekkprodusenten Michelin. Den ble delt ut gratis til alle som kjøpte bil. På den tiden fantes det ca. 3 000 biler i hele Frankrike, hvorav 95 prosent av bilene fantes i Paris.

Formålet med guiden var å få folk til å reise rundt i Frankrike for å: 

1. Slite dekkene sine, slik at de måtte kjøpe nye 
2. Spre interessen for biler slik at flere skulle kjøpe biler (og dermed trenge dekk) 

De første guidene, minnet kanskje mer om vår egen gamle NAF-bok, med matnyttig informasjon om hvor man kunne fylle bensin (som det var svært få av på den tiden), hvordan man byttet dekk og lyspærer, samt hvor man kunne få seg en matbit, eller overnatte. 

 

Systemet med stjerner ble introdusert på 30-tallet. En stjerne ble utdelt for å markere god mat, to stjerner for angi at stedet var verd et besøk. Tre stjerner betød at matopplevelsen var så fantastisk at den var verd en egen reise. 

Teknikken har altså vært benyttet siden tidenes morgen, og det er tre viktige hovedpoeng for å kunne stimulere til lønnsom kundeadferd på denne måten:

 

1) Produsere et interessant innhold (guiden) som fenger dine kunder.

 

2) Innholdsmarkedsføring skal ikke bære preg av salg. Det stod aldri i guiden "kom å kjøp dekk hos oss", det er underforstått. Den positive kundeadferden kommer gjennom å etablere merkevaren (Michelin-dekkene) på en interessant måte i kundenes bevissthet.

3) Dette er ikke et engangsstunt - du må levere kontinuerlig og over tid. I dag, snart 120 år senere finnes 12 forskjellige utgaver av Michelinguiden, og tilsammen inneholder den oppslag om mer enn 45 000 hoteller og restauranter i Europa. Guiden var gratis frem til 1920. Betaling for guiden ble deretter innført å øke produktets seriøsitet. 

Digitale fremskritt har skapt flere muligheter og kanaler for å nå ut, og samtidig er det fra (for)brukerne skapt en forventning om at alle gjør det.  Ca 80% av alle potensielle kunder gjør i dag research før de oppsøker en bedrift. Velger du å ikke være tilstede med relevant og spennende innhold, blir du raskt utenfor dansen. 

Lykke til!

© FOSSEKALL

Snekkervegen 4, 2619 Lillehammer - 400 500 99 - Org.nr. 948 734 028

  • Facebook - White Circle