5. DESEMBER
En hovedfasit på vekstutfordringer i norske bedrifter (smb'er)

Etter å ha analysert en rekke av små- og mellomstore bedrifters vekstutfordringer, finnes det noen klare fellesnevnere blant dem som opplever stagnasjon i veksten. Den mest vanlige er at ledelsen og/eller styret ikke er enige om vekstmålene og strategisk retning for bedriften.
Dette symptomet kalles "mangel på vilje til å vokse". Ikke i den forstand at ledelsen ikke vil vokse, men altså at de ikke er enige om hvilke vekst- eller lønnsomhetsmål bedriften skal ha, og hvordan målene skal nås. Det sier seg selv at det blir vanskelig å lede ansatte til gode resultater dersom resultatene er ukare for ledelsen selv.
Slik løser du det:
-
Sørge for enighet om vekst- og lønnsomhetsmål på kort- og lengre sikt.
-
Utarbeide en fleksibel handlingsplan om hvilke tilstander og hva som skal til for å oppnå målene
-
Legg grunnlaget for en samlende prestasjonskultur blant de ansatte for at HVORDAN vi oppnår resultater er like viktig som HVA vi oppnår.
-
Lag en enkel kommunikasjonsstrategi som formidler de viktigste:
-
Hvem er dere til for?
-
Hva er viktig for dem (målgruppene)?
-
Hvorfor skal de velge dere? (Verdiløfte, konkurransefortrinn)
-
Hvordan er det vi ønsker at bedriften blir oppfattet? (Omdømme)