Gjennomføringskraft gir handlingsrom

Nei du – det rakk jeg ikke…

Nei du - det rakk jeg ikke

Kjenner du deg igjen? Hvor ofte brukes ikke denne frasen som den evige unnskyldning for alt man ikke får gjort?

 

Den tilbakevendende følelsen av å ikke strekke til, og ikke klare å prioritere slik vi vet at vi egentlig må. Og kjenne på alt som burde vært gjort og prioritert, og lure på hva du egentlig driver på med.

 

En trøst er gjerne at du kan nikke gjenkjennende til andre som fortviler over alt de ikke rakk å gjøre. En annen trøst som er god å smykke seg med, er jo at du tross alt gjør så godt du kan…

Eller gjør du det??

 

Det handler egentlig om å skaffe seg handlingsrom og gjennomføringskraft. I dag har vi så mange tidstyver som før ikke eksisterte. Og det eskalerer. Det blir flere og flere plattformer og kanaler vi skal følge med på, som kommer med viktige (og mindre viktige) oppdateringer. Og jammen har vi ikke sørget for at vi får meldinger på både telefon, nettbrett og til og med klokken på hånden. Da ber vi jo om å bli forstyrret 24/7. Det er lite som skal til før fokuset og konsentrasjonen blir borte. Vi vil jo følge med på det som skjer rundt oss, og ikke være den som aldri svarer eller responderer, eller glemmer viktige avtaler.

 

Ja – så vi har nok av systemer som er tilrettelagt for at vi skal kunne jobbe mer effektivt (hvis vi bruker systemene på riktig måte). Så – hva er problemet? Og hvem sitt problem er det??

 

I vårt daglige arbeid med våre kunder er kartlegging av kundeinnsikt ofte på bordet. Uten å ha grundig kundeinnsikt, vil det være vanskelig å tilrettelegge tiltak og tilpasninger basert på kundebehov. Men har du tenkt på at selvinnsikt er like viktig? Å forstå hvordan ditt «Det rakk jeg ikke»-fenomen faktisk virker ødeleggende for fremdriften til de du jobber sammen med? At du stjeler av andres tid slik at de kommer i en beklemt situasjon og ikke får levert det de skal? 

 

Dårlig egen organisering kan vi alle kjenne på innimellom, og mye av dette ligger mest sannsynlig i atferdstrekkene dine. Selvinnsikten handler om å forstå deg selv, forstå når du havner i «Det rakk jeg ikke»-modus, og hvilke krefter du må mobilisere for å unngå at du havner der. 

 

Her kommer noen enkle tips til hvordan du kan planlegge uken din for å unngå å stjele av andres tid:

  • Ha mandagsmøter med deg selv – for å sortere og prioritere arbeidsoppgavene. Her sorteres det på faktorene viktig/ikke viktig – og haster/haster ikke. Det er utrolig hvor mye du kan sortere unna som faktisk ikke er viktig – og heller ikke haster.

  • Still deg selv spørsmålet; hvem andre vil rammes om du ikke rekker det du burde? Hvem drar du med deg i dragsuget?

  • Som leder kan du antageligvis delegere noen arbeidsoppgaver som du selv strengt tatt ikke trenger å gjøre. Eller er du den typen som tenker at «det er best at jeg gjør dette selv – det går raskest»?

  • Hvilket arbeidsmål setter du deg for den aktuelle arbeidsuken? Det kan være lurt å dvele litt ved dette.

  • Ha et fredagsmøte med deg selv; hva rakk du denne uken? Og hva rakk du ikke? Få deg litt frisk luft i helgen og tenk gjennom hvordan du faktisk kan løse denne situasjonen før mandagsmøtet du skal ha med deg selv

 

Bedriften din er ikke tjent med medarbeidere som ikke rekker det de skal. Det blir som en ond sirkel. Det vi ikke rekker, utsetter vi til neste dag. Og det vi ikke rekker neste dag, utsettes videre helt til oppgaven kanskje glemmes helt. Da har gode ideer gått tapt, og fremtidig inntjening. Dette går til slutt ut over omdømmet vårt. 

 

Vi som jobber så tett på næringslivet ser disse fenomenene altfor ofte. Heldigvis er vi i en heldig posisjon hvor vi faktisk kan påpeke dette og bidra til endring. Og stille de litt ekle spørsmålene som du egentlig ikke vil ha:

«Har du blitt en flaskehals for nødvendig fremdrift i bedriften?» Hvis svaret er ja til dette – så anbefaler vi en laaang fjelltur for egenavklaring. Om du vil – så blir vi gjerne med deg på denne vandringen.

Det viktigste er at du ser deg selv som en del av helheten, og forstår hvordan dine arbeidsmetoder påvirker resultatene (eller eventuelt manglende resultater) i bedriften. 

Lykke til!
 

For spørsmål, kontakt:

Vigdis Myhre Næsseth, daglig leder og forretningsutvikler 

E-post: vmn@fossekall.no 

tlf: 900 41 017

  • Fossekall på Facebook
  • Fossekall på Linkedin

© FOSSEKALL

Snekkervegen 4, 2619 Lillehammer - 400 500 99 - Org.nr. 948 734 028